Dzień Pingwina w przedszkolu – pomysły na zajęcia o Arktyce

Dzień Pingwina w przedszkolu – pomysły na zajęcia o Arktyce

Dzień Pingwina w przedszkolu to świetny pretekst, by wspólnie z dziećmi odkrywać arktyczny świat, uczyć się, gdzie mieszkają pingwiny, i czym różni się Arktyka od Antarktydy. Sprawdzone pomysły na zajęcia to eksperymenty z lodem, zabawy ruchowe na „śniegu”, czy artystyczne warsztaty z malowaniem pingwinów. Dzięki nim przedszkolaki poznają fascynujące fakty o życiu na mroźnych krańcach Ziemi.

Kiedy obchodzony jest Dzień Pingwina w przedszkolu i dlaczego warto go świętować?

Dzień Pingwina w przedszkolach najczęściej przypada na 20 stycznia. Ta data jest powiązana ze Światowym Dniem Wiedzy o Pingwinach (Penguin Awareness Day), który obchodzony jest na całym świecie. Przedszkola w Polsce coraz częściej włączają się w jego obchody właśnie w tym terminie, ale wiele placówek organizuje Dzień Pingwina również w okresie zimowym, dostosowując datę do swojego kalendarza zajęć tematycznych związanych z Arktyką. Zdarzają się także wydarzenia w związku z innym świętem – Światowym Dniem Pingwina 25 kwietnia, jednak w edukacji przedszkolnej dominują styczniowe obchody.

Świętowanie Dnia Pingwina jest wartościowe, ponieważ umożliwia dzieciom poznawanie egzotycznych gatunków zwierząt poprzez połączenie zabawy z nauką. Pingwiny są atrakcyjnym tematem – odwołują się do dziecięcej ciekawości i łatwo je wykorzystać w edukacji przez przykłady różnorodności świata przyrody oraz adaptacji do zimowych warunków. Dzieci mają okazję rozwijać kompetencje społeczne i emocjonalne, obserwując zachowania pingwinów, takie jak opieka rodzicielska, współpraca w stadzie czy budowanie gniazd.

W ramach Dnia Pingwina przedszkola realizują nie tylko zajęcia plastyczne i manualne, ale również wplatają elementy edukacyjne dotyczące geografii, klimatu i ochrony środowiska. Tematyka pingwinów stwarza możliwość wyjaśnienia dzieciom zjawisk takich jak: zmiany klimatyczne, topnienie lodowców czy zagrożenia dla arktycznych gatunków, a wszystko to w przystępnej i angażującej formie. Celebracja sprzyja integracji grupy, rozwija wyobraźnię oraz pozwala na wykorzystanie w praktyce wiedzy zdobywanej podczas innych zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej.

Jak w ciekawy sposób wprowadzić dzieci w tematykę Arktyki i pingwinów?

Doskonałym punktem wyjścia do rozmów o Arktyce i pingwinach są publikacje popularnonaukowe oraz bogato ilustrowane książki dla dzieci. Najnowsze badania pokazują, że dzieci w wieku przedszkolnym lepiej zapamiętują informacje przekazywane obrazowo, dlatego dobrze jest wykorzystać duże plansze, zdjęcia czy filmy edukacyjne ilustrujące krajobraz Arktyki, kolonie pingwinów oraz inne zwierzęta żyjące w tych rejonach. Podczas prezentacji warto akcentować ciekawe fakty, na przykład to, że pingwiny nie występują na Arktyce, lecz na Antarktydzie, co bywa częstym błędem nawet wśród dorosłych.

Aby dzieci mogły lepiej wyobrazić sobie warunki polarne i budowę ciała pingwinów, świetnie sprawdzają się eksperymenty sensoryczne. Jako przykład posłużyć może zabawa z lodem – dzieci mają okazję dotknąć zimnej bryły oraz porównać ją z pokrytą „warstwą tłuszczu” rękawiczką wypełnioną tłuszczem spożywczym (np. margaryną), co pozwala sprawdzić w praktyce, jak pingwiny radzą sobie z mrozem. Badania edukacyjne dowodzą, że dzieci uczestniczące w zajęciach praktycznych dłużej pamiętają przekazywane informacje i łatwiej wykorzystują je w późniejszych zabawach edukacyjnych.

Skutecznym sposobem na aktywizację najmłodszych są także tematyczne gry i quizy. Dzieci mogą wziąć udział w minigrze „Znajdź swojego pingwina”, polegającej na dopasowywaniu różnych gatunków tych ptaków do ich naturalnych środowisk i charakterystycznych cech. Elementem zaskoczenia może być prezentacja mało znanych faktów, takich jak informacja, że największy z pingwinów – pingwin cesarski – osiąga nawet 120 cm wzrostu, co łatwo zobrazować, mierząc dzieci miarką.

Oprócz tradycyjnych metod edukacyjnych dzieci można zaangażować we wspólne projektowanie makiety Arktyki z wykorzystaniem różnych materiałów: waty, folii aluminiowej czy przezroczystych pojemników z wodą. W ten sposób powstaje przestrzenna „Arkticzna wyspa”, którą dzieci mogą samodzielnie zasiedlić wykonanymi przez siebie śnieżnymi zwierzętami, w tym pingwinami z masy solnej. Takie zadania rozwijają zarówno wyobraźnię, jak i zdolności manualne.

Jakie pomysły na kreatywne zabawy i prace plastyczne o pingwinach sprawdzą się w przedszkolu?

Najbardziej angażujące zabawy plastyczne o pingwinach w przedszkolu to działania, które pozwalają dzieciom eksperymentować z różnymi technikami i materiałami. Zastosowanie białych i czarnych talerzyków papierowych do tworzenia pingwinów rozwija wyobraźnię, a dobudowywanie brzuszków z waty lub pomponów ćwiczy motorykę małą. Równie efektywne są zajęcia z użyciem rolek po papierze toaletowym – dzieci mogą własnoręcznie malować i dekorować pingwiny, korzystając np. z filcu, skrawków materiałów lub ruchomych oczek.

Ciekawym urozmaiceniem jest praca z lodem – przedszkolaki mogą rysować pingwiny na folii aluminiowej i ozdobić je zamrożonymi, kolorowymi kulkami żelowymi, co wprowadza sensoryczny aspekt zabawy. Stemple z ziemniaków wyciętych w kształcie pingwina ułatwiają naukę powtarzania wzorów i kompozycji, pozwalając na szybkie tworzenie całych pingwinowych rodzin.

Aby zorganizować zróżnicowane aktywności związane z pingwinami, warto sięgnąć po kilka sprawdzonych pomysłów, które można dowolnie modyfikować według potrzeb grupy:

  • Malowanie pingwinów palcami lub własnoręczne odbijanie sylwetek z foremek do ciastek na dużych arkuszach papieru
  • Tworzenie pingwinów z masy solnej, modeliny lub ciastoliny i osadzanie ich na „krze” z kawałków styropianu czy folii bąbelkowej
  • Wyklejanie konturów pingwinów bibułą, piórkami lub pestkami dyni i słonecznika
  • Budowa makiety „arktycznego krajobrazu” z pingwinami przy pomocy waty, papieru i barwników spożywczych
  • Zabawa sensoryczna – poszukiwanie „jaj pingwina” ukrytych w kaszy mannie, piasku kinetycznym lub żelu

Podczas realizacji tych aktywności bardzo dobrze sprawdza się włączanie elementu wspólnego opowiadania historyjek lub przedstawienia krótkich scenek. To rozwija kompetencje językowe i uczy współpracy. Wybór różnorodnych materiałów i technik pozwala każdemu dziecku poznać swoje własne preferencje twórcze. Takie zajęcia dotyczące pingwinów angażują dzieci nie tylko manualnie, ale również poznawczo i emocjonalnie.

Co warto wiedzieć o zwierzętach Arktyki i jak przekazać tę wiedzę dzieciom?

Zwierzęta Arktyki to przede wszystkim ssaki, ptaki oraz ryby, które muszą radzić sobie z surowym klimatem, niskimi temperaturami i ograniczonym dostępem do pożywienia. Najbardziej rozpoznawalne gatunki to niedźwiedź polarny, lis polarny, mors, a wśród ptaków – sowa śnieżna i nurzyk polarny. Charakterystyczne dla większości arktycznych zwierząt są grube warstwy tłuszczu i futra, a także adaptacje umożliwiające kamuflaż – na przykład zmiana ubarwienia razem z porami roku lub ciche poruszanie się po śniegu.

Dzieciom najlepiej przekazywać informacje o zwierzętach dzięki eksperymentom, obserwacjom i zabawom angażującym zmysły. Można np. przygotować miski z lodem i tłuszczem, demonstrując, jak futro i warstwa tłuszczu chronią fokę przed zimnem. Realistyczne figurki zwierząt i ilustracje pokazujące różnice w budowie ciała oraz w środowisku życia również bardzo pomagają. Szybko zapadają w pamięć krótkie ciekawostki, jak ta, że lis polarny zimą potrafi przetrwać nawet przy -50°C dzięki grubemu futru.

Aby łatwiej uporządkować wiedzę dzieci dotyczącą najważniejszych cech wybranych zwierząt Arktyki, prezentujemy poniższą tabelę porównawczą:

ZwierzęGłówna adaptacja do mrozuRodzaj pokarmuMaksymalna masa ciała
Niedźwiedź polarnyGruba warstwa tłuszczu, białe futroMięso (głównie foki)700 kg
Lis polarnyZmiana ubarwienia futra zimą, krótkie uszyMięso (gryzonie, ptaki, skorupiaki)5,5 kg
MorsBardzo gruba warstwa tłuszczu, wibrysy do wykrywania pożywienia w lodzieSkorupiaki, mięczaki1,7 tony
Sowa śnieżnaPuchate upierzenie na nogachGryzonie i ptaki2,5 kg

Powyższa tabela to dobra podstawa do rozmów w przedszkolu, a także zabaw w grupowe porównywanie zwierząt. Porównania oraz interesujące liczby wspierają zapamiętywanie i pomagają lepiej pojąć, jak różnią się strategie przetrwania wśród mieszkańców Arktyki.

Jak zorganizować zajęcia ruchowe i muzyczne związane z Dniem Pingwina?

Zajęcia ruchowe związane z Dniem Pingwina najlepiej zacząć od gier i zabaw, które odwzorowują ruchy tych ptaków. Dzieci mogą chodzić „jak pingwiny”, wykonując krótkie, drobne kroki z połączonymi stopami. Mogą też podskakiwać z piłeczką trzymaną między kolanami lub przenosić plastikowe jajko na stopach przez wyznaczony tor. Takie zabawy rozwijają dużą motorykę, a jednocześnie nawiązują do zwyczajów pingwinów cesarskich, które przenoszą jaja na swoich stopach, chroniąc je przed zimnem. Urozmaiceniem mogą być zawody w „slalomach na lodzie”, podczas których za lodową nawierzchnię służą miękkie maty czy gazety, po których dzieci ślizgają się w skarpetkach.

W części muzycznej można przygotować piosenki o pingwinach, takie jak „Pingwinek mały” lub „Pingwinowa rodzina”, oraz wykorzystać proste instrumenty perkusyjne do naśladowania odgłosów kroków na śniegu lub trzaskającego lodu. Dobrym pomysłem jest zorganizowanie małej orkiestry, w której dzieci zagrają rytm marszu pingwinów z użyciem tamburynów, grzechotek lub pałeczek. Do nauki sekwencji ruchowych przydadzą się też gotowe układy taneczne, na przykład „taniec pingwina” znaleziony w sieci, który polega na naprzemiennym klaskaniu, pochylaniu się i bujaniu na boki – zgodnie z typowym sposobem poruszania się tych zwierząt.

Poniżej znajduje się zestawienie sugerowanych propozycji na zajęcia muzyczno-ruchowe, uporządkowanych według stopnia aktywności i wymaganego przygotowania materiałów:

  • Zabawa „Pingwin na lodowej krze” – równoważne przechodzenie po rozłożonych matach, z elementami utrzymania balansu.
  • Piosenka ruchowa z układem, np. taniec do rytmu „The Penguin Dance”.
  • „Wyścigi pingwinów” – przenoszenie piłeczki/plastikowego jajka między kolanami na określonym dystansie.
  • Pingwinowa orkiestra – odtwarzanie odgłosów Arktyki przy pomocy prostych instrumentów.
  • Improwizacja ruchowa do wybranych fragmentów muzyki klasycznej, np. fragment „Zimy” Vivaldiego.

Tego typu zajęcia łączą naukę z zabawą i angażują zarówno zmysł słuchu, jak i koordynację ruchową dzieci. Wszystkie aktywności można zrealizować z użyciem podstawowego wyposażenia przedszkola oraz łatwo dostępnych materiałów.

W jaki sposób połączyć edukację o Arktyce z codzienną nauką w przedszkolu?

Łączenie edukacji o Arktyce z codzienną nauką w przedszkolu polega na zintegrowaniu tego tematu z rutynowymi aktywnościami dzieci, takimi jak zajęcia plastyczne, rytmiczne, obserwacje przyrodnicze oraz zabawy badawcze. Ciekawym przykładem może być codzienne porównywanie temperatur panujących w Arktyce i lokalnej miejscowości, nanoszenie danych na wspólną planszę lub tworzenie kalendarza pogodowego z rysunkami zwierząt arktycznych. Umieszczenie na ścianach sali mapy Arktyki i ilustracji fauny sprawia, że motyw arktyczny stale towarzyszy dzieciom w przestrzeni edukacyjnej.

Wprowadzanie elementów wiedzy o Arktyce do standardowych scenariuszy dnia może odbywać się poprzez, na przykład, przeliczanie figurek fok, niedźwiedzi polarnych i pingwinów podczas codziennych ćwiczeń matematycznych, analizowanie grubości futra zwierząt podczas zajęć sensorycznych (dotyk próbki materiałów imitujących futro i tłuszcz), czy wspólne układanie ciągów logicznych z plastikowych kostek lodu. Szczególnie wartościowe są aktywności, które łączą nowe treści z umiejętnościami ćwiczonymi każdego dnia – na przykład codzienne liczenie po angielsku z wykorzystaniem nazw zwierząt arktycznych, czy nauka piosenek w różnych językach, gdzie pojawiają się motywy mroźnej krainy.

Praca projektowa powinna opierać się na wielozmysłowym poznawaniu Arktyki – dzieci mogą uczyć się przez zabawę w laboratorium lodowym (badanie topnienia lodu, obserwacja zmian koloru wody i śniegu pod wpływem światła), czy podczas eksperymentów pokazujących, jak warstwa tłuszczu chroni zwierzęta przed zimnem (badanie zanurzenia dłoni w naczyniu z lodem, z i bez „rękawicy” z tłuszczu spożywczego). Arktyka może być regularnie obecna nawet podczas codziennych rytuałów – nauczyciel może raz w tygodniu opowiadać dzieciom ciekawostki o tym regionie świata podczas przekąski lub wspólnego sprzątania sali.

Aby systematycznie łączyć edukację o Arktyce z podstawowymi umiejętnościami, można korzystać z określonych zestawów materiałów dydaktycznych i pomocy multimedialnych. Nauczyciele wykorzystują filmy instruktażowe (np. dokumenty BBC „Kraina lodu” z polskim lektorem), wirtualne spacery po Arktyce dostępne na stronach WWF i Google Expeditions, czy zestawy edukacyjne z naturalnymi okazami skał i miniaturowych zwierzątek. Równie przydatne są plansze edukacyjne ukazujące cykl życia zwierząt arktycznych, materiały do doświadczeń z suchym lodem oraz specjalne zestawy sensoryczne z fakturami imitującymi śnieg i taflę lodową.

W codziennym planowaniu edukacji o Arktyce sprawdza się także włączanie tego tematu do typowej organizacji dnia w przedszkolu. Podczas śniadania można podawać przekąski inspirowane kuchnią regionów polarnych (np. kanapki z łososiem, pasty rybne), a w kąciku czytelniczym umieszczać książki popularnonaukowe, np. „Mały Niedźwiadek z dalekiej północy” czy „Wielka wyprawa pingwina Pingo”, wzbogacając tym samym językowy kontakt dzieci z tematyką dalekiej północy. Regularność i zróżnicowanie form sprawia, że wiedza o Arktyce naturalnie przenika do wszystkich obszarów edukacji przedszkolnej.

Avatar photo

Od lat interesuje się szeroko rozumianym zdrowiem i psychologią. Staram się jak najlepiej przekazywać swoją wiedzę czytelnikom bloga.